Budoucnost analogu v rukách digitálu

Stal se mi takový ošklivý, zlý….nepěkná věc. Pro pochopení situace musím začít trochu více ze široka…

Začal jsem fotit na film před několika lety. Pořídil jsem Flexaret z nostalgie a trochu z národní hrdosti s tím, že bude zajímavou dekorací na poličce a bude tak ladit s mojí osobností a mým hobby. Jenže věci jsou od toho, aby se používaly a tak jsem koupil film a začal s Flexou fotit. Mno a postupně jsem propadal analogovému focení víc a víc a dnes už do ruky digitál skoro neberu. Ty fotky totiž existují! Není to shluk jedniček a nul, elektrický náboj, iluze….negativ můžete vzít do ruky a co víc, můžete fotografii zvětšit a mít na papíře! Neznám nic lepšího, než ten skvělý pocit při pohledu na postupně se zjevující fotografii na světlocitlivém papíře ponořeném ve vývojce. Vážně, to je to, co je na analogu tak děsně super…nefotíte, ale opravdu tvoříte. Mé fotografie máme doma pověšené na zdi na šňůře přichycené kolíčky na prádlo. Žádný rám, pasparta a tak…a stejně dělají radost, stejně se na ně rád dívám; návštěvy je obdivují, byť jde o banální cvaky a když takovou fotkou pak někoho podarujete, neuvěříte jakou může takový výtvor udělat radost!

Jak se tak probojovávám světem analogu, sem tam potřebuji technickou radu a jelikož v okolí moc aktivních filmových fotografů již není, nejlepší místo kam se odebrat v hledání odpovědí je http://www.temnakomora.cz. Jsou tam lidé, kteří fotí na film celý život a vědí co a jak. Rozhodně doporučuji navštívit. Je tam i cosi jako galerie, kam uživatelé nahrávají fotografie a vzájemně se plácají po zádech a kupodivu je tam dost lidí co velmi dobře, konstruktivně a objektivně kritizují. Řekl jsem si, že tam pár snímků nahraji. Z touhy po uznání, zvědavosti i potřeby zlepšení na základě očekávané kritiky. Asi tušíte, že to nebyl nejlepší nápad. A tak se konečně dostáváme k věci.

Vždycky, než fotky nazvětšuji, udělám si skeny negativů. Slouží mi pak jako náhledy a zároveň mám pak co nahrávat na web a sociální sítě. Nijak extra je neupravuji samosebou, zaprvé je to ztráta času a za druhé nesmysl. Upravím maximálně kontrast, oříznu histogram a tak…Zvětšeniny zatím, jak jste možná pochopili z prvního odstavce, zatím nejsou ničím, čím bych se vytahoval. Dělám jen na RC papíry a celkově s tím trochu bojuji, ale zlepšuje se to. Mno a skeny negativů jsem taky nahrál na ono zmíněné fórum. Zvětšeniny 40×30 do skeneru vlastně ani nenacpu. Samozřejmě se do mě hned jeden „chytrák“ navezl, že skener patří do kanceláře…

Když jsem si prošel snímky ostatních, zjistil jsem, že se tam ti lidé chlubí přímo zvětšeninami. Prostě hotovou fotku vezmou a přefotí digitálem, nebo dokonce mobilem!!! (vážně :-D) Musel jsem si vyslechnout cosi o tom, jak temnokomorničení není o tom skenovat negativy, ale právě o tom dostat fotku na papír. Že na skenu negativu je vidět vše, ale na papír to nikdo úplně všechno dostat nedokáže a o to je to cennější. O tom, jak sken negativu dává prostor fotomanipulacím a vylepšování, o tom, jak je práce v temné komoře těžká a výsledek o to hodnotnější. Já se vším naprosto souhlasím, naprosto.

ALE….v čem je sakra sken negativu o tolik horší, než digitálně přefocená, nebo mobilem zprasená zvětšenina? Tam snad není možné vzít photoshop a trochu ji vylepšit? Copak software digiťáku nebo mobilu neprovede nějaké úpravy, které dojem z fotky degradují? Záměrně jsem použil slovo DOJEM. Když se budu chtít někomu pochlubit zvětšeninou, dám mu jí analogově do ruky ne?

Protože na tom, jakým způsobem byla fotografie digitalizována tady v digitálním prostoru (na webu, diskusních fórech, web galeriích, sociálních sítích) vůbec, ale vůbec nezáleží! Pokud nedošlo k nějakým extrémním úpravám (a pokud máte rozum vyhnete se i těm malým), DOJEM z fotografie úplně změnit nelze, nelze to pokazit. Stejně jako ze špatné fotografie prostě neuděláte dobrou tím, že budete každému cpát jak pracné bylo udělat zvětšeninu! Jen proto, že umíte zvětšovat nejste automaticky lepší fotograf. Konečná podoba snímku a médium totiž ten DOJEM, atmosféru či sdělení jen dokreslují a podtrhují. Myšlenka je tvořena jinde a jinak!

To mě donutilo zamyslet se….vždyť na onom fóru je tolik schopných lidí. Tolik bezpochyby vynikajících autorů, kteří by svými fotografiemi mohli nadchnout další a další zájemce o analogovou fotografii, ale nestane se tak. Protože odmítají používat moderní digi technologie, aby náhodou neztratili tvář ryze analogového fotografa. Odmítají je použít ke svému prospěchu, ale i prospěchu ostatních. Jejich práce prostě není dost vidět, pokud vůbec. Raději v diskuzích hromadně brečí nad tím, jak přestávají vyrábět čím dál víc zažitých a oblíbených filmů, protože už se tolik neprodávají, jak je vše dražší a dražší a vůbec to jde do kytek. Hnus jeden digitální. Přitom instagram a jiné foto-sítě a digitální světy onu smrt analogu nejen že zbrzdily, ale dost možná i zastavily. A ty jsou plné skenů negativů a nikdo to neřeší. Analogový autoři z celého světa běžně postují takové snímky a ty pak vzbuzují obdiv, ale hlavně zájem!

V tom je budoucnost analogu….jít ruku v ruce s digitální technolgií. Klasická fotka tohle vyloženě potřebuje, tu sílu internetu a sociálních sítí, jedniček a nul. Potřebuje se dostat zpátky mezi lidi…

Zvětšovat má smysl. O tom ta analogová fotografie je. Ale to, že je každému jedno, jestli jde o sken negativu nebo zvětšeniny, neznamená, že se nenajdou lidé, kteří neocení filmový původ. Skener práci v temné komoře neponižuje, ale může ji prakticky a užitečně doplnit.

PS: Tak mě ten přístup zhnusil, že jsem fotky z galerie raději smazal. Když jsem se pak jukl na profil onoho rýpala, měl u svých fotek poznámku: „Bohužel, nemám skener……“ Aha 😀

2 Replies to “Budoucnost analogu v rukách digitálu”

  1. Jo, temnakomora.cz je úžasná studnice vědomostí, ale statistika je neúprostná. Jako všude jinde jsou i zde pózéři a trollové, kteří se schovávají za rasově čistou analogovou fotografií a vším digitálním opovrhují bez toho, jak užitečné to může být nebo jaké výsledky tím kdo dosahuje. Naposledy včera jsem se bavil pročítáním diskuse o expozimetrech a od některých naprostým opovrhováním mobilní aplikace pro změření scény … mobil je přece čiré digitální zlo, ale digitální Sekonic už je košér 🙂 Naštěstí je tam pořád dost i těch normálníCh. Důležité je nenechat se otrávit. Fotka je buď dobrá nebo špatná 🙂

  2. Tak tak…tímhle ani ne tak konzervativním jako spíše zabedněným přístupem filmové fotografii rozhodně nikdo nepomůže…a ty největší konzervy tam nad sklonem analogu brečí nejvíc. Otrávit jsem se nenechal, jen jsem přestal jejich averzi přiživovat…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *